Kolizja lub wypadek to potężny stres dla jej uczestników. Ilość związanych z nią spraw do załatwienia wymaga nie tylko czasu, ale i dobrej znajomości swoich praw. Dowiedz się, co zrobić w przypadku kolizji, aby nie popełnić błędu przy likwidacji szkody.
Jeśli byłeś uczestnikiem kolizji, przede wszystkim sprawdź, czy nie ma poszkodowanych. Jeśli są na miejscu osoby wymagające pomocy medycznej, w pierwszej kolejności zajmij się nimi. Następnie zadbaj o dokumentację zdarzenia – zrób zdjęcia i zbierz dane osobowe ewentualnych świadków. Jeśli nie Ty jesteś sprawcą, weź oświadczenie sprawcy od kierowcy, który spowodował kolizję. Gdy ustalenie winnego nie jest możliwe – wezwij na miejsce policję.
Teraz czas na naprawę samochodu. Przede wszystkim musisz podjąć decyzję o sposobie likwidacji szkody. Pierwszy to likwidacja na podstawie kosztorysu – rzeczoznawca wyceni straty, a ubezpieczyciel wypłaci Ci pieniądze. Wówczas Ty zlecasz naprawę samochodu w wybranym przez siebie warsztacie i to Ty pokrywasz jej koszty z pieniędzy otrzymanych od ubezpieczyciela.
Drugą metodą jest naprawa bezgotówkowa. Warsztat, który naprawi samochód wystawia rachunek ubezpieczycielowi, a ten pokrywa koszty usługi. Jest to wariant zdecydowanie najwygodniejszy i wart polecenia, szczególnie, gdy Twój samochód jest nowy lub kilkuletni.
Jeśli zdecydujesz się na naprawę bezgotówkową, zadzwoń do autoryzowanego serwisu Twojej marki. Najlepiej zrób to jeszcze z miejsca wypadku. Serwis przyśle na miejsce lawetę i z Twoim upoważnieniem reprezentować Cię będzie w rozmowach z ubezpieczycielem. Od tej pory to serwis zadba o to, by Twój samochód został naprawiony z użyciem oryginalnych części z wykorzystaniem technologii producenta. To ważne z kilku powodów: po pierwsze samochód naprawiony w ten sposób jest w pełni bezpieczny – w razie kolejnej kolizji zachowa się tak, jak nowy. Po drugie – strata wartości będzie minimalna – w samochodzie zostaną wymienione absolutnie wszystkie elementy, które tego wymagają. Serwis nie naprawia uszkodzonych części, tylko wymienia je na nowe. Po trzecie – jeśli Twoje auto jest na gwarancji, nie stracisz jej.
Na każdej polisie jest podany numer telefonu, pod którym możesz też zgłosić szkodę ubezpieczycielowi. Pamiętaj jednak, że ubezpieczycielowi zależy przede wszystkim na ograniczeniu kosztów naprawy, dlatego może on np. próbować naprawić samochód poza autoryzowanym serwisem lub ograniczać zakres naprawy. W autoryzowanym serwisie najważniejsza jest jakość naprawy i bezpieczeństwo kierowcy, dlatego to właśnie serwis jest miejscem, do którego najlepiej zadzwonić.